Podczas minionych wakacji byłam w bardzo ciekawym miejscu. Zwiedzałam wraz z rodzicami Góry Stołowe w Kotlinie Kłodzkiej. Według mnie jest to najbardziej uroczy zakątek Polski.

Góry Stołowe charakteryzują się bardzo ciekawym kształtem. Ich szczyty są płaskie jak stół – stąd ich nazwa. Zbocza są bardzo strome, skaliste i poprzecinane szczelinami. Najwyższa góra tego pasma to Szczeliniec, który ma 919 m n.p.m.  Zdobyłam ją w tym roku po raz kolejny i bardzo mi się tam podobało. Na płaskim szczycie znajdują się liczne, głębokie szczeliny. Występujące tam skały mają bardzo ciekawe kształty. Jedną z najbardziej znanych form skalnych jest Małpolud. Ze Szczelińca jest bardzo ładny widok na pobliskie czeskie góry i Kotlinę Kłodzką.

Kolejnym ciekawym miejscem były Błędne Skały. Jest to labirynt skalny na masywie Skalniaka. Bardzo mi się tam podobało. Jest to moje ulubione miejsce. Lubię się przeciskać pomiędzy skałami. Najbardziej podoba mi się Kurza Stopka.

Zwiedzaliśmy jeszcze kilka bardzo malowniczych miejsc. Były wśród nich Broumovske Steny leżące w czeskiej części Gór Stołowych. Są tam bardzo ciekawe formy skalne, przypominające kotkę, wiewiórkę, żółwia, warana, itd. Wędrowaliśmy także po Białych Skałach, które zgodnie ze swoją nazwą są bardzo jasne. Zgodnie z naszym zwyczajem odwiedziliśmy także Skalny Las ze skalnymi grzybami, które wyglądają jak prawdziwe!

Występowanie licznych ciekawych form skalnych w Górach Stołowych jest związane z ich budową geologiczną. Lite skały przewarstwione są słabo skonsolidowanymi piaskowcami. Woda, infiltrując w skałę, wypłukuje słabsze jej cząstki tworząc niezwykłe kształty. Skały w dotyku są  szorstkie i łatwo obsypuje się z nich piasek.

Góry Stołowe porośnięte są lasami mieszanymi. Występują tam głównie świerki, modrzewie, brzozy, itd. W niższych warstwach lasu rosną dorodne jagodziny. Spotkaliśmy też kilkakrotnie niezwykle ciekawe zwierzęta – czarne wiewiórki! Nigdy wcześniej nie widzieliśmy takich stworzonek. Oprócz tego w tym roku natykaliśmy się często na padalce.

Polecam wszystkim wyjazd do Kotliny Kłodzkiej. Góry Stołowe są bardzo ciekawe i godne zobaczenia. W okolicy jest też wiele innych interesujących miejsc, takich jak Masyw Śnieżnika, Topielisko Bystrzyckie czy czeskie skalne miasta.