Corocznie w ramach lekcji wiedzy o społeczeństwie uczniowie klas 8 tworzą zespoły, które po kilkumiesięcznej pracy przedstawiają swoje pasje swoim koleżankom i kolegom. Czym jest projekt edukacyjny? To zespołowe, planowe działanie uczniów kształtujące odpowiedzialność, pokazujące kreatywność a przede wszystkim przygotowujące do publicznych wystąpień oraz rozwiązywania problemów w twórczy sposób. Publiczne przedstawienie rezultatów projektu daje szansę pokazania szerszej publiczności, czego nastolatki się nauczyły, doskonale motywuje ich do pracy, dyscyplinuje i zwiększa ich poczucie odpowiedzialności za przebieg projektu. Uczy zachowania w sytuacjach publicznych oraz daje szansę rozwinięcia ważnych umiejętności skutecznego porozumiewania się, wykorzystywania odpowiednich form komunikacji oraz językowych, wizualnych i dźwiękowych środków wyrazu. Przedstawienie efektów pracy zespołowej jest ważne nie tylko dla uczniów, ale także dla szkoły. To okazja, by zbudować lub wzmocnić relacje z rodzicami, by pokazać i wypromować szkołę.  W tym roku szkolnym tematyka ciesząca się największym zainteresowaniem dotyczyła przede wszystkim pasji uczniowskich. Oto tematy projektowe:

  • Wędkarstwo
  • Taniec towarzyski contra jeździectwo
  • Niemieckie militaria wojenne
  • Nasz świat sportu
  • Czego słucha dzisiejszy nastolatek?
  • Opioidy
  • Media społecznościowe
  • Boks i MMA
  • Dramy i kontrowersje celebrytów
  • Potrawy świata
  • Drony i ich zastosowanie

Pierwszy tydzień przeniósł nas w świat opioidów, ich negatywnego wpływu na ludzki organizm. Team 8b/ Mikołaj, Kacper, Bartek/ sugestywnie zaprezentował fatalne skutki oddziaływania ich na organy wewnętrzne. „Dramy celebrytów” – autorstwa żeńskiego teamu z 8a (Gabi, Łucja, Maja, Matylda) pokazały ciemną stronę idoli młodzieżowych, którą niekoniecznie należy naśladować. Sława, pieniądze, czołowa pozycja w świecie rozrywki, a jednak nie wszystko złoto co się świeci. Używki, przemoc, agresja przy braku samokontroli zbierają swoje żniwo. Jak się tego ustrzec, jak być na topie w porządku z samym sobą nakreśliły autorki projektu.

Czy łowienie ryb jest nudne? Tak zapewne myślało wiele osób z 8b.  Projekt „Wędkarstwo” przybliżył wszystkim ten rodzaj relaksu a jednocześnie sportu. Rodzaje wędek, różne sposoby łowienia ryb, aspekty prawne- kto, kiedy, gdzie może łowić – tego dowiedzieliśmy się podczas lekcji teoretycznej w sali i praktycznych zajęciach nad wodą. Wcale nie jest łatwo sprawnie i bezpiecznie rzucać spinningiem, nawlekać cienkiego robaka na haczyk, o czym się laicy wędkarstwa się przekonali podczas zajęć z Adamem, Remikiem, Miłoszem Antkiem. Każdy projekt pokazywał kreatywność, innowacyjność nie spotykaną podczas codziennych programowych lekcji. Pełne emocji twarze na co dzień spokojnych uczniów i uczennic, opowiadających o tym, co jest ich pasją, motorem napędzającym do działania były wyrazem ich zaangażowania w przedsięwzięcie.

Żeński team 8a udowodnił, że sporty kontaktowe kojarzące się powszechnie z agresją, nie tylko wzmacniają pewność siebie, kształtują charakter, uczą organizacji własnego życia poprzez godzenie nauki z treningami, ale pozwalają zawierać nowe przyjaźnie oraz znacznie poprawiają kondycję fizyczną. Ważna jest również pokora, której uczą te dyscypliny sportowe. Gabi, Julia i Maja z wielką swobodą, bez tremy przedstawiły detale związane z uprawianiem tych sportów, sposób odżywiania się, który jest bardzo ważny w wieku dorastania. Poruszyły kwestie bezpieczeństwa osobistego, zasady przestrzegania regulaminów zawodów sportowych. Wyposażenie do każdej trenowanej dyscypliny oraz pokaz własnych treningów wywarły na słuchaczach duże wrażenie.

Dyscypliny sportowe były również tematem projektu pasjonatów z 8b. Eryk, Leon i Dominik przedstawili nam swój świat pozalekcyjny. Rakiety do tenisa ziemnego, rodzaje butów do poszczególnych nawierzchni, kije hokejowe, łyżwy, kaski i wszelkiego rodzaju ochraniacze mieniły się w oczach różnorodnością barw i możliwości zastosowań. Perfekcyjnie objaśnione zasady gry w tenisa ziemnego i hokeja pokazały, że nie są to sporty łatwe, ale wymagające koncentracji, skupienia i wytrwałości. Dominik opowiadał o swoich wędrówkach na różnych kontynentach, przestrzegał przed niebezpieczeństwami czyhającymi na wspinaczy zarówno naturalnych jak i dotyczących własnego zdrowia.

Interakcje z klasą obydwu sportowych prezentacji były dobrą zabawą, próbą własnej sprawności i wspaniałym momentem łączącym młodzież w ostatniej klasie szkoły podstawowej.

Beata Adamowicz, Krystyna Kubik