Europejski Tydzień Kodowania (EU Code Week) to inicjatywa Unii Europejskiej promująca naukę programowania i rozwijanie umiejętności cyfrowych wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. Celem akcji jest pokazanie, że każdy może kodować, a programowanie to nie tylko technologia, lecz także kreatywność, współpraca i dobra zabawa. W październiku w całej Europie odbywają się tysiące wydarzeń, podczas których uczestnicy uczą się kodowania, tworzą gry, animacje i rozwiązują logiczne zagadki. W inicjatywie aktywnie uczestniczą również polskie szkoły, organizując ciekawe zajęcia rozwijające myślenie komputacyjne i kreatywne podejście do nauki.
Nasza szkoła po raz kolejny włączyła się w obchody tego europejskiego święta – o tym, że programowanie może być ciekawe, twórcze a poprzez zabawę i doświadczenia, uczymy się logicznego myślenia, planowania działań, rozwiązywania problemów oraz współpracy w grupie mogliśmy przekonać się w klasach realizując szereg ciekawych aktywności:
- Uczniowie klas pierwszych i drugich realizowali projekt „Karuzela z klocków LEGO”. Dzieci projektowały i budowały konstrukcje z klocków LEGO Education, a następnie tworzyły prosty kod, dzięki któremu ich karuzele zaczynały się kręcić. Zajęcia łączyły elementy inżynierii, programowania i dobrej zabawy.
- Uczniowie klas drugich pracowali także w programie Scratch Junior, tworząc animację pt. „Afrykańska przygoda”. W swoich projektach zaprogramowali przelot samolotu nad afrykańską sawanną pełną poruszających się zwierząt.
- Trzecioklasiści stworzyli w programie Scratch grę „Złap duszka” – z punktacją i ograniczeniem czasowym. Uczniowie ćwiczyli precyzję, logiczne myślenie i planowanie działań, a przy tym świetnie się bawili.
- Czwartoklasiści również pracowali w Scratchu, tworząc grę „Morska przygoda”, w której gracz sterował okrętem próbującym bezpiecznie przepłynąć przez niebezpieczne rafy, by dotrzeć do wyspy ze skarbami.
- Uczniowie klas IV–VI zmierzyli się z wybranymi wyzwaniami konkursu Instalogik. Podczas zajęć rozwiązywali ciekawe problemy logiczne: porządkowali składy pociągów według określonego schematu, robili „interesy” z kupcami Albertem i Bartłomiejem oraz sprawdzali kolejność ruchów w grze „Pionki”.
- Siódmoklasiści i ósmoklasiści poznawali podstawy języka Python między innymi poprzez grę edukacyjną CodeCombat. Kierując poczynaniami bohaterów, musieli pisać poprawne instrukcje programistyczne, aby przechodzić kolejne poziomy gry. Nauka kodowania poprzez zabawę – to musiało się podobać!
Europejski Tydzień Kodowania był doskonałą okazją, by przekonać się, że programowanie to nie tylko technologia, ale także twórczość, logiczne myślenie i świetna zabawa. Zachęcamy więc gorąco: ZAMIAST GRANIA – ODROBINA KODOWANIA.
Przemysław Stecewicz