Dzień Bezpiecznego Internetu, który obchodziliśmy 7. lutego, już dawno za nami a my wciąż realizujemy projekty związane z bezpiecznym internetem…
Tradycyjnie młodsze klasy odwiedziły „Owce w sieci” – nowe animowane filmiki wszystkim się podobały. Byliśmy też w Interlandii – w bajkowym świecie Google czyhali nas hakerzy, ale bez obaw – poradziliśmy sobie. Zabezpieczyliśmy Wieżę Skarbów – sekretów strzegą już najmocniejsze hasła. Zdobywając Górę Uważności nauczyliśmy się udostępniać dane z głową. Pokonanie hejterów w Królestwie Życzliwości – wymagało od nas zdobycia i rozdania wielu serduszek, przekonaliśmy się, że warto być życzliwym. Najtrudniejsza do przebrnięcia okazał się Rzeka Rzeczywistości – uważność w sieci jest bardzo ważna a rozróżnianie między prawdą a fałszem wcale nie jest łatwe. Najbardziej wytrwali, którzy odwiedzili wszystkie krainy, zdobyli tytuł Asa Internetu.
Do Internetowej szkoły zaprosił też trzecioklasistów Słoń Spacjusz – sześciomodułowy kurs był nie lada wyzwaniem (Opowieść Spacjusza o pewnym świecie – internecie | Ochrona | Znajomi i nieznajomi w internecie | Trudna sytuacja w internecie | Jak być miłym w internecie | Internet to nie wszystko) ale z takim nauczycielem i w takim towarzystwie wszystko okazało się proste i jasne.
Czwartoklasiści wyruszyli w Megamisję Bezpieczny Internet – piętnaście wyzwań realizowanych w szkole i w domu zajęło im sporo czasu, ale warto było. Zdobyli kolejno tytuła Asystenta, Pomocnika NetRobiego i w końcu wymarzony – Sieciaka. Teraz będzie łatwiej i bezpieczniej surfować w sieci.
Starsi uczniowie rozmawiali dużo o hejcie. Historia Mimi wiele nas nauczyła – nie możemy zgadzać się na złe zachowania w sieci, nie możemy być obojętni na nienawistne wpisy, musimy wspierać i pomagać osoby krzywdzone. I pamiętajmy – w sieci nikt nie jest anonimowy, każdego kto dokucza innym dosięgnie w końcu kara.
Uczniowie najstarszych klas (7 i 8) zajęli się problemem cyberprzemocy. To była duża dawka wiedzy, którą zdobywali samodzielnie, realizując kursy na platformie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. Chcecie poznać szczegóły?
- Cyberprzemoc w grach internetowych czyli gry internetowych i ich wpływ na inne sfery życia (Dlaczego gry wyzwalają w graczach duże emocje i sprawdź, jakie pozytywne zachowania promowane są w grach?)
- Cyberprzemoc – kompromitujące nagranie w sieci (Jak szkoła i klasa może reagować na cyberprzemoc występującą w ich środowisku i jak zgłosić do moderacji niestosowny film opublikowany na YouTubie?)
- Cyberprzemoc – prześmiewcze serwisy internetowe (Jak zgłaszać naruszenia do moderacji oraz korzystać z „prawa do zapomnienia”?)
- Cyberprzemoc – anonimowość w sieci (Jak reagować na poszczególne niebezpieczeństwa, które mogą mieć miejsce w sieci?)
Pan Przemek