23 marca 2023 r. nasi uczniowie z klas 4-8 wybrali się do Multikina na ciekawą lekcję o reklamie. Następnie wszyscy obejrzeliśmy poruszający film przygodowy Nicholasa Vaniera Chłopiec z chmur.
Reklama- informacja czy manipulacja, czyli jak zdemaskować reklamę?
Dobrze wiemy, że reklama służy przekonaniu nas do kupienia produktu. Często, więc odwołuje się do rzeczy, które dobrze nam się kojarzą. Reklamy słodyczy lub zabawek przedstawiają grupy szczęśliwych, rozbawionych i zdrowych dzieci. Reklama stara się nas przekonać, że przedstawiona wizja stanie się rzeczywistością, jeśli tylko kupimy dany produkt.
Reklamy często bazują na wartościach takich jak zdrowie, miłość, przyjaźń, szczęście, radość, dostatek czy dobro. Nasi uczniowie uczyli się podczas lekcji kinowej jak odkrywać, na jakie wartości powołuje się dana reklama, by nie dać się nabrać. Przecież fakt posiadania paczki reklamowanych cukierków ani nie zmieni naszego życia, ani nawet nie służy naszemu zdrowiu.
Refleksje naszych uczniów:
Michał, kl. V b – Reklama to informacje zachęcające do kupienia jakichś rzeczy. Niektóre zawierają slogany, czy chwytliwe piosenki. Ma to na celu wbić do naszej głowy tekst, abyśmy bardziej chcieli kupić ten produkt. Uważam, że reklamy mają na nas zły wpływ.
Anna, kl. V b – Dzięki tej lekcji poznałam wszystkie strony reklam. Wiem, jakie triki się wykorzystuje przy ich produkcji. Nauczyłam się, że nie można bezmyślnie ufać każdej reklamie.
Barbara, kl. V b – Po lekcji w kinie wiem na pewno, że nie można do końca wierzyć reklamom. Reklamy są wszędzie i trzeba się pilnować, żeby nie stracić dla nich głowy. Zwłaszcza, że niektóre reklamy robione są bardzo nieuczciwie. Producentowi czasami nie zależy, żeby to był prawdziwy przekaz, bo myśli tylko o tym, żeby nas skłonić do kupienia produktów. Nie podoba mi się manipulacja w reklamie. Gotowi są zrobić wszystko, by zyskać nasze zaufanie.
Magdalena, kl. V b – Reklama powinna być uczciwym przekazem, przedstawiać tylko konkretne i prawdziwe informacje o towarze, bez zbędnych sloganów i gry na emocjach. Zatrudnianie celebrytów też jest moim zdaniem manipulacją.
Tomasz, kl. V b – Po tej lekcji wiem na pewno, że nie zawsze można ufać reklamom. Trzeba się przyjrzeć, zastanowić czy ten towar jest nam naprawdę potrzebny. Dobrze go obejrzeć zanim go kupimy.
Hanna, kl. V – Poznałam kilka sztuczek, by reklamowane jedzenie wyglądało jak najpiękniejsze dzieło sztuki. Warto zawsze pamiętać, że to jednak my decydujemy czy kupimy, czy nie.
Anna, kl. V b – Po tej lekcji wiem, że trzeba być bardzo ostrożnym, bo reklamy mają na nas ogromny wpływ. Szczególnie wtedy, gdy dotyczą lekarstw czy używek. Bardzo często są nieuczciwe, krzykliwe, a nawet agresywne.
Gabriela, kl. V c – Wczoraj na lekcji w kinie dowiedziałam się bardzo dużo na temat reklam. Wiem już, dlaczego reklamy mają taki duży wpływ na nasze wybory. Warto być ostrożnym i nie kupować bezmyślnie.
Filip, kl. V b – Ostatnio byliśmy z klasą w kinie, na bardzo ciekawej lekcji o reklamach. Bardzo dużo się nauczyłem. Reklamy są potrzebne, bo przekazują nam ważne informacje o towarach lub akcjach charytatywnych. Wiem już też, że reklamy nie powinny wzbudzać strachu czy złości. Granie na uczuciach jest nieuczciwe. Teraz już nie dam się zmanipulować!
Julia, kl. V b – Wiem, że slogan reklamowy to łatwe do zapamiętania, często rymowane hasło, które nakłania nas do zakupów. Trzeba myśleć i uważać.
A, to garść przemyśleń po obejrzeniu filmu:
Julia, kl. V c – Moim zdaniem to dobry, przygodowy film. Najbardziej wzruszyły mnie sceny, gdy chłopiec zaprzyjaźniał się z gęsiami. Chętnie sama przeżyłabym takie przygody. Film udowodnił, że można żyć bez Internetu, tabletu i komórki.
Lilia, kl. V c – Wczoraj wybraliśmy się do kina na film pt.: Chłopiec chmur. Ta produkcja niezbyt mi się podobała. Nie zmienia to faktu, że można było się sporo nauczyć o przyjaźni czy miłości. Osobiście wolę kino akcji. Moja ocena to 4,9 / 10.
Jakub, kl. V a – Cieszę się, że mogłem obejrzeć film Chłopiec z chmur. Bardzo mi się podobało, że chłopiec, który grał w gry nie odmówił pomocy ojcu i spełnił jego marzenie. Film uczy nas wrażliwości na świat przyrody. Polecam go wszystkim.
Klara, kl. V a – To piękna i poruszająca opowieść o wielkiej przyjaźni. Film trzymał mnie w napięciu do samego końca, bo nie było wiadomo czy chłopcu uda się pokazać gęsiom drogę. Zachwyciły mnie przepiękne krajobrazy.
Nadia, kl. V c – To fascynujący i zarazem trochę smutny film. Opowiada o chłopcu zainteresowany wyłącznie grami komputerowymi, który niespodziewanie musi wyjechać do taty na wieś. Ten film się dobrze kończy i uczy nas, żeby nigdy się nie poddawać.
Małgorzata, kl. V c – Niestety ten film mi się nie podobał. Uważam, że chłopiec był nierozważny i mógł skrzywdzić gęsi. Nie przepadam za filmami przygodowymi.
Natasza, kl. V a – Film bardzo mnie zaciekawił, ponieważ dowiedziałam się, że nawet jak się jest bardzo uzależnionym od Internetu można się zmienić. Chłopiec dał radę, zmieniło się też jego nastawienie do świata i pokazał, że jeśli się naprawdę chce – można wszystko.
Amelia, kl. V a – To bardzo ciekawy film o wędrówkach gęsi. Uczy on nas odpowiedzialności i przekonuje, że marzenia się spełniają, jeśli tego naprawdę chcemy.
Teresa Popow