Miesiąc luty zwyczajowo jest czasem, w którym poświęcamy dużo czasu na omówienie spraw związanych z bezpieczeństwem w sieci. Nic w tym dziwnego, wszak 11 lutego obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu. Unia Europejska dostrzegając wagę problemów związanych z zagrożeniami występującymi w internecie ustanowiła ten dzień już w roku 2004. I temat się nie zestarzał, wręcz przeciwnie – z roku na rok staje się coraz bardziej istotny. Już kilkuletnie dzieci sięgają po smartfony, tablety, laptopy i potrafią te urządzenia sprawnie obsługiwać, tylko czy są przygotowane do zmierzenia się z zagrożeniami, których w sieci pojawia się coraz więcej.

W naszej szkole inicjatywy związane z bezpieczeństwem w sieci realizowaliśmy na przełomie lutego i marca. Co się wydarzyło?

Uczniowie klas pierwszych ruszyli na hale. Tam z mądrym Bacą, Jankiem i stadem owiec zmierzyli się z groźnymi wilkami, które czyhały na nieroztropne ofiary. Naiwność, głupota, zbyt duże zaufanie do obcych to zachowania, które prowadziły do niebezpiecznych sytuacji. Na szczęście  w lesie czuwał Gajowym, który zawsze gotów był nieść pomoc zbłąkanym owieczkom.

Drugoklasiści odwiedzili Internetową Szkołę Słonia Spacjusza. Spacjusz i jego przyjaciele – Alcia i Altek pokazali uczniom, jak dobrze bawić się online i omijać wirtualne pułapki. W kolejnych modułach kursu pomogli zrozumieć, jakie zachowania w internecie są bezpieczne, a jakie …niekoniecznie. Słoń opowiedział  również o własnych perypetiach z tajemniczą „internetozą”, a Alcia i Altek przypomnieli, że poza siecią jest jeszcze wiele innych interesujących zajęć.

Na trzecioklasistów czekał Profesora i N@tka, którzy podpowiadali jak mądrze korzystać z internetu. Siedmiomodułowy kurs pogłębiał wiedzę z zakresu zagrożeń w internecie, wspierał budowanie cyfrowych nawyków pozwalających na bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z sieci, przybliżał zagadnienia związane z ochroną prywatności, kontaktami online, dostępem do szkodliwych treści, netykietą, nadużywaniem internetu i urządzeń cyfrowych, cyberzagrożeniami i bezpiecznym korzystaniem z aplikacji.

Czwartoklasiści zostali zaproszeni na Misję Bezpieczny Internet. Dzięki temu projektowi uczniowie  poznali przygody Sieciaków, którzy walczą z Sieciuchami. Nauczyli się, jak reagować na zagrożenia w sieci i jak nie uzależnić się od technologii. Nie było łatwo – 15 modułów z wieloma wyzwaniami, podzielono na trzy etapy, każdy prawidłowo ukończony nagradzany był zdobyciem odznaki: pierwszy – Asytentem Sieciaka, drugi – Pomocnikiem NetRobiego i ostatni wymarzonym Sieciakiem.

Uczniowie klas piątych odkrywali internet razem z Plikiem i Folderem. Kurs, w czterech odsłonach (Fajna zabawa, ale…; Nie ufaj bezgranicznie sieci; Głupi żart; Wyraź siebie) poruszał problem nadmiernego korzystania z sieci, cyberprzemocy oraz uczył krytycznego podejścia do informacji znalezionych w internecie.

W starszych klasach choć dyskutowaliśmy o różnych zagrożeniach sieciowych, skupiliśmy się przede wszystkim na niewłaściwych zachowaniach w sieci. Jak radzić sobie z hejtem, do kogo zgłaszać się po pomoc, jak nie stać się obojętnym świadkiem albo co gorsza hejterem. Poznaliśmy też 10 antyhejtowych zasad, o których zawsze wszyscy powinniśmy pamiętać.

ZASADY ANTYHEJTOWE

  1. Zastanów się, zanim odpowiesz na hejterski komentarz. Nie daj się ponieść emocjom, nie odpowiadaj pod wpływem chwili.
  2. Jeżeli bardzo się złościsz, napisz odpowiedź, a potem weź głęboki oddech i skasuj ją.
  3. Nie odpowiadaj agresją na agresję. W ten sposób jedynie prowokujesz hejtera do dalszego obrażania.
  4. Nie lajkuj, nie udostępniaj hejterskich komentarzy. W ten sposób jedynie zwiększasz ich zasięg.
  5. Jeżeli możesz, kasuj nienawistne komentarze.
  6. Zgłaszaj hejt i mowę nienawiści, korzystając z opcji dostępnych na forach lub w mediach społecznościowych.
  7. Nie każda krytyka to hejt. Odróżniaj hejt od konstruktywnej krytyki.
  8. Gdy coś ci się nie podoba lub denerwuje, wyraź to kulturalnie, nie hejtuj.
  9. Nie rezygnuj z tego, co robisz, myślisz i mówisz tylko ze względu na hejterów.
  10. Jeżeli nie możesz poradzić sobie z hejterem, zgłoś to osobie zaufanej lub zadzwoń na bezpłatny numer Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111.

To był dobrze przepracowany czas, dowiedzieliśmy się wielu nowych rzeczy związanych z internetem, przetarliśmy nowe, nieznane szlaki, nauczyliśmy się jak unikać zagrożeń. Czy jesteśmy gotowi aby surfować po sieci? Tak, ale róbmy to zawsze z rozwagą i przestrzegajmy zasad. I pamiętajmy. że podobnie jak na drodze, musimy zadbać nie tyko o swoje ale również o bezpieczeństwo innych.

Przemysław Stecewicz