Miesiąc luty zwyczajowo jest czasem, w którym poświęcamy dużo czasu na omówienie spraw związanych z bezpieczeństwem w sieci. Nic w tym dziwnego, wszak 11 lutego obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu. Unia Europejska dostrzegając wagę problemów związanych z zagrożeniami występującymi w internecie ustanowiła ten dzień już w roku 2004. I temat się nie zestarzał, wręcz przeciwnie – z roku na rok staje się coraz bardziej istotny. Już kilkuletnie dzieci sięgają po smartfony, tablety, laptopy i potrafią te urządzenia sprawnie obsługiwać, tylko czy są przygotowane do zmierzenia się z zagrożeniami, których w sieci pojawia się coraz więcej.
W naszej szkole inicjatywy związane z bezpieczeństwem w sieci realizowaliśmy na przełomie lutego i marca. Co się wydarzyło?
Uczniowie klas pierwszych ruszyli na hale. Tam z mądrym Bacą, Jankiem i stadem owiec zmierzyli się z groźnymi wilkami, które czyhały na nieroztropne ofiary. Naiwność, głupota, zbyt duże zaufanie do obcych to zachowania, które prowadziły do niebezpiecznych sytuacji. Na szczęście w lesie czuwał Gajowym, który zawsze gotów był nieść pomoc zbłąkanym owieczkom.
Drugoklasiści odwiedzili Internetową Szkołę Słonia Spacjusza. Spacjusz i jego przyjaciele – Alcia i Altek pokazali uczniom, jak dobrze bawić się online i omijać wirtualne pułapki. W kolejnych modułach kursu pomogli zrozumieć, jakie zachowania w internecie są bezpieczne, a jakie …niekoniecznie. Słoń opowiedział również o własnych perypetiach z tajemniczą „internetozą”, a Alcia i Altek przypomnieli, że poza siecią jest jeszcze wiele innych interesujących zajęć.


Na trzecioklasistów czekał Profesora i N@tka, którzy podpowiadali jak mądrze korzystać z internetu. Siedmiomodułowy kurs pogłębiał wiedzę z zakresu zagrożeń w internecie, wspierał budowanie cyfrowych nawyków pozwalających na bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z sieci, przybliżał zagadnienia związane z ochroną prywatności, kontaktami online, dostępem do szkodliwych treści, netykietą, nadużywaniem internetu i urządzeń cyfrowych, cyberzagrożeniami i bezpiecznym korzystaniem z aplikacji.
Czwartoklasiści zostali zaproszeni na Misję Bezpieczny Internet. Dzięki temu projektowi uczniowie poznali przygody Sieciaków, którzy walczą z Sieciuchami. Nauczyli się, jak reagować na zagrożenia w sieci i jak nie uzależnić się od technologii. Nie było łatwo – 15 modułów z wieloma wyzwaniami, podzielono na trzy etapy, każdy prawidłowo ukończony nagradzany był zdobyciem odznaki: pierwszy – Asytentem Sieciaka, drugi – Pomocnikiem NetRobiego i ostatni wymarzonym Sieciakiem.
Uczniowie klas piątych odkrywali internet razem z Plikiem i Folderem. Kurs, w czterech odsłonach (Fajna zabawa, ale…; Nie ufaj bezgranicznie sieci; Głupi żart; Wyraź siebie) poruszał problem nadmiernego korzystania z sieci, cyberprzemocy oraz uczył krytycznego podejścia do informacji znalezionych w internecie.
W starszych klasach choć dyskutowaliśmy o różnych zagrożeniach sieciowych, skupiliśmy się przede wszystkim na niewłaściwych zachowaniach w sieci. Jak radzić sobie z hejtem, do kogo zgłaszać się po pomoc, jak nie stać się obojętnym świadkiem albo co gorsza hejterem. Poznaliśmy też 10 antyhejtowych zasad, o których zawsze wszyscy powinniśmy pamiętać.
ZASADY ANTYHEJTOWE
- Zastanów się, zanim odpowiesz na hejterski komentarz. Nie daj się ponieść emocjom, nie odpowiadaj pod wpływem chwili.
- Jeżeli bardzo się złościsz, napisz odpowiedź, a potem weź głęboki oddech i skasuj ją.
- Nie odpowiadaj agresją na agresję. W ten sposób jedynie prowokujesz hejtera do dalszego obrażania.
- Nie lajkuj, nie udostępniaj hejterskich komentarzy. W ten sposób jedynie zwiększasz ich zasięg.
- Jeżeli możesz, kasuj nienawistne komentarze.
- Zgłaszaj hejt i mowę nienawiści, korzystając z opcji dostępnych na forach lub w mediach społecznościowych.
- Nie każda krytyka to hejt. Odróżniaj hejt od konstruktywnej krytyki.
- Gdy coś ci się nie podoba lub denerwuje, wyraź to kulturalnie, nie hejtuj.
- Nie rezygnuj z tego, co robisz, myślisz i mówisz tylko ze względu na hejterów.
- Jeżeli nie możesz poradzić sobie z hejterem, zgłoś to osobie zaufanej lub zadzwoń na bezpłatny numer Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111.
To był dobrze przepracowany czas, dowiedzieliśmy się wielu nowych rzeczy związanych z internetem, przetarliśmy nowe, nieznane szlaki, nauczyliśmy się jak unikać zagrożeń. Czy jesteśmy gotowi aby surfować po sieci? Tak, ale róbmy to zawsze z rozwagą i przestrzegajmy zasad. I pamiętajmy. że podobnie jak na drodze, musimy zadbać nie tyko o swoje ale również o bezpieczeństwo innych.
Przemysław Stecewicz
